Oaxaca
Sexauer showroom, Berlin

Verena Issel painted the window-pane of the SEXAUER showroom from the inside and is presenting Oaxaca in the space. A series of paintings not behind glass, but behind foil.
Created during the artist’s research stay in Mexico, Oaxaca reflects her engagement with the historical significance of glass in colonial contexts. Glass served as a medium of colonial representation and power. In Oaxaca many churches still feature stained glass windows. Colonizers also used glass beads to "purchase" labor and political compliance from Indigenous societies. Today, however, Oaxaca is a popular tourist destination, where plastic – not glass – has become the defining material.
Issel responds to this shift. Her reverse glass paintings are not painted on glass but on foil – a critical reflection on the material and its role in contemporary forms of cultural superimpostion and appropriation.
The paintings incorporate patterns and motifs from Oaxaca: architectural details, ornamental forms, and everyday objects, including the red prickly pear – a recurring element in the series. The large piece on the window inverts the historical narrative: whereas colonial glass once signified dominance, this work invites a self-critical perspective on cultural tension, appropriation, and material symbolism.
In the exhibition hall of SEXAUER in Weißensee we are curently showing a group exhibition of the gallery's artists, including works by Verena Issel. If you would like to visit the showroom, please write to mail@sexauer.eu
(Exhibition text)
INGREDIENTS:








































Oaxaca
2025, window installation with reverse glass painting
installation view Sexauer showroom
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca
2025, window installation with reverse glass painting
installation view Sexauer showroom
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca
2025, window installation- look into the exhibitor space through a hole in the painting
Oaxaca
2025, installation view Sexauer showroom
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca
2025, installation view Sexauer showroom
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 31
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca
2025, window installation with reverse glass painting
installation view Sexauer showroom
Oaxaca 3
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 19
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 27
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 4
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 26
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 5
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 18
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 21
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 28
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 8
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 11
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 16
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 25
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 30
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 23
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 34
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 35
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 15
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Oaxaca 33
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 13
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 32
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 2
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 17
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 20
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 29
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 29
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 10
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 12
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 6
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 7
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 24
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 14
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider
Oaxaca 9
2024, Acryllack auf transparenter, Hitze- und Formbeständiger Polyethylenterephthalatfolie in Hinterglasmalerei- Technik, 44 x 32 cm
Photo: Marcus Schneider